23/09 naar Nagasaki

Vandaag staat er weer een lange tocht voor de boeg. We sporen van Hiroshima naar Hakata station met de Shinkansen en stappen daar over op de kamone richting Nagasaki. We overbruggen dankzij de snelle Japanse treinen gigantische afstanden op enkele uren. Op weg naar Nagasaki passeren we een super lelijke stad ... dit blijkt Kokura te zijn. De industriestad die het eigenlijk doelwit voor de A-bomb was. Een beetje later bereiken we Nagasaki ..... wat is het hier waaaaaaaaaaaaaaarrrrrmmmmmm .... het is hier verdorie warmer dan in Thailand. We checken in in ons hotel en vertrekken vrij onmiddelijk op verkenning. We nemen eerst de tram naar Urakami ... het epicentrum van de atoombom. We wandelen door het atomic bomb hypocenter park en bezoeken de Urakami kathedraal. Het moet van mijn hart Hiroshima en Nagasaki maken een veel diepere indruk dan dat we ooit vermoed hadden.... Een vrolijke noot zijn de schoolkinderen - op schoolreis - die ons in het vizier hebben gekregen en ons overal giechelend achtervolgen. De brutaalste stappen verlegen op ons af en vragen of we hun petitie voor wereldvrede willen tekenen .... met alle plezier .... aiaiaiaiai binnen de twee minuten moeten we de petitie van honderden anderen tekenen .... we hebben ons kapot gelachen .... een leerkracht is ons uiteindelijk komen bevrijden. 5Afbeelding_435.jpg1Afbeelding_438.jpg Rond vier uur nemen we de tram terug naar het centrum en wandelen we richting - the dutch slopes. Een onmiskenbare reminiscentie aan het Hollands Koloniaal verleden. 4Afbeelding_396.jpg0Afbeelding_400.jpg9Afbeelding_397.jpg Ik kom mijn eerste Japanse slang tegen .... en ik had er bijna op getrapt 3Afbeelding_393.jpg. Intussen is het al 19 u, we wandelen naar ons hotel en maken ons klaar voor het avond eten. Zonder het goed te beseffen wandelen we een supercool restaurant binnen, waar iedereen zijn eigen kamer heeft .... we eten er heel lekkere sashimi. Daarna zoeken we een leuk cafe ... na wat zoeken komen we een klein biercafe tegen ...... en wat blijkt op de kaart staat Duvel, Westmalle, leffe, Orval ..... maar we besluiten wijselijk toch een Japans biertje te bestellen, want ons Belgisch bier in Japan is niet goedkoop.

Posted by tanang 15:21 Comments (0)

22/09 daguitstap naar Miyajima

Vandaag staat het heilige en bijzonder mooie eiland Miyajima op het menu. We nemen de trein naar Miyajimaguchi Station en lopen van daaruit naar de pier, waar we de ferry nemen. 4Afbeelding_340.jpg Op Miyajima staat het bijzondere Utsukushima Schrine en de beroemde rode “drijvende poort” die de scheiding tussen de stoffelijke wereld van de mensheid en het spirituele domein van de goden symboliseert. 8Afbeelding_341.jpg2Afbeelding_343.jpg Er bleek net een Japans huwelijksfeest aan de gang te zijn. Blijkbaar is het eiland een zeer populaire plaats voor trouwers. 9Afbeelding_346.jpg Op Miyajima hebben we goed gewandeld. De wandelroutes variëren van één tot vijf uur. Met een kabelbaantje kun je de berg Misen beklimmen waarvandaan je een spectaculair uitzicht hebt over de blauwe Seto Inland Sea, de omliggende eilanden en Hiroshima in de verte. Wij besloten echter de kabelbaan niet te nemen en te voet de berg te beklimmen. Dit bleek toch even vermoeiender dan gedacht. Op mijn slippertjes en zonder water in de hitte tegen het driltempo van A. was niet simpel. Maar achteraf was ik zo blij dat ik doorgezet heb en helemaal tot boven ben geklommen .... zoooo een romantische plek. We hebben echt van het uitzicht genoten. Afbeelding_374.jpg4Afbeelding_379.jpg3Afbeelding_382.jpg Na een uurtje dalen we de berg weer af , achtervolgd door een aap. Tegen dat de avond valt zijn we beneden .... We zien dat er nog een restaurant open is dat verse oesters serveert en we beslissen het geld dat we niet aan de kabelbaan hebben gegeven op te eten aan oesters ..... lekker1Afbeelding_388.jpg We nemen de laatste ferry terug naar het vasteland. Een prachtige dag.

Posted by tanang 13:52 Comments (0)

21/09 Koya san/hiroshima

We worden vroeg in de ochtend -5u30-gewekt voor het gebed. Deelname is niet verplicht, maar wij willen er heel graag bij zijn. We kleden ons aan en gaan naar de gebedsruimte. Bezwerende gezangen van de biddende monniken en wierookgeur omvangen de zaal. 4Afbeelding_325.jpg5Afbeelding_326.jpg Na het gebed begeven we ons naar de eetzaal voor het ontbijt, dat opnieuw vegetarisch en overheerlijk is. Na het ontbijt besluiten we een selectie van tempels te bezoeken. Koya-San is prachtig, een echte aanrader. 3Afbeelding_311.jpgAfbeelding_315.jpg7Afbeelding_317.jpg. Rond negen uur verlaten we Koya San en keren we terug naar Osaka, vanwaar we de shinkansen nemen naar Hiroshima, waar we rond drie uur toekomen. We checken in, leggen de bagage in de kamer en vertrekken onmiddellijk op sightseeing. Het is prachtig weer in Hiroshima, dat een zeer levendige en prettige stad blijkt te zijn. We bezoeken het kasteel en vandaar wandelen we naar A-Bomb Dome en Peace memorial park. Daarna placeren we ons op een bankje en genieten we van de zon. 9Afbeelding_328.jpg7Afbeelding_329.jpg5Afbeelding_330.jpg. Bij het vallen van de avond keren we terug naar de jeugdherberg, omkleden we ons en gaan we op zoek naar een restaurant. We eindigen in het bekende restaurant Okonomi-mura. Volzet, maar we wachten buiten met een drankje tot er een plaatsje vrijkomt. Dat gaat vrij snel. We hebben geluk en kunnen rechtstreeks aan the hotplate tafel plaatsnemen. Onze pannekoek wordt voor onze neus klaargemaakt - superlekker. Daarna vinden we een leuke bar. We blijven echter niet lang, want ik ben echt moe. Mijn ogen vallen toe. Bij A. natuurlijk niet, A is nooit moe...my big strong man. Tegen twaalf uur liggen we in ons bed. ssszzz

Posted by tanang 13:21 Comments (0)

20/09 Koya San

Vandaan vetrekken we vanuit Osaka richting Koya San, een pelgrimsoord gelegen op een berg. We zullen daar in een tempel blijven slapen. We hebben er enorm naar uitgekeken. Dit wordt iets unieks. We nemen de trein van namba station naar Gokurakubashi en vandaar de kabelbaan die ons bovenop de berg brengt. Afbeelding_293.jpg5Afbeelding_294.jpg7Afbeelding_295.jpg. Eenmaal boven nemen we de bus die ons aan Shojoshin-in tempel afzet. Hier zullen we vanavond overnachten.We slapen op de grond op tatamimatten.Afbeelding_296.jpg. Het is een heel mooie tempel, die net naast oku-no-in gelegen is. Het zeer bekende en mooie boeddhistisch kerkhof. We besluiten onmiddellijk het kerkhof te bezoekenAfbeelding_307.jpgAfbeelding_302.jpg Afbeelding_305.jpgAfbeelding_303.jpgAfbeelding_309.jpg. Na twee uur wandelen besluiten we terug naar de tempel te gaan, want daar verwchten ze ons om 18 uur voor het avondmaal. We zullen shojin-ryori, een boeddhistische vegitarische maaltijd. Het ziet er allemaal prachtig en super lekker uit. Perfecte symmetrie. Afbeelding_320.jpg Na het avondmaal rusten we wat uit in onze kamer. De nacht is intussen gevallen en we besluiten een middernachtelijke wandeling op oku-no-in te maken. Een zeer bijzondere ervaring ... ik was doodsbang. Afbeelding_323.jpgAfbeelding_324.jpg

Posted by tanang 11:00 Comments (0)

19/09 ----Kyoto/Osaka

De voormiddag gebruiken we om het stadsdeel Arashiyama in Kyoto te bezoeken. Het regent pijpenstelen.... waarschijnlijk een reactie op de hitte van gisteren. We lopen doorheen het bamboo woud dat werd gebruikt als setting voor Crouching Tiger, Hidden dragon en bezoeken nog wat tempels .... de regen maakt het magisch. Afbeelding_246.jpg2Afbeelding_249.jpgAfbeelding_255.jpg

Dan is het tijd om Kyoto te verlaten. We springen op de shinkansen en sporen naar Osaka. Daar doen we ons een avond te goed aan sushi, lunaparken, cocktails, sake en veel neon in dotonbori Afbeelding_283.jpgAfbeelding_287.jpgAfbeelding_288.jpgAfbeelding_290.jpg.

Posted by tanang 09:17 Comments (0)

(Entries 6 - 10 of 16) « Page 1 [2] 3 4 »